
Rękojmia a gwarancja. Czym jest rękojmia a czym gwarancja? Ochrona konsumenta w obowiązujących przepisach.
Ogólnie rzecz ujmując, rękojmia i gwarancja to dwie instytucje prawa cywilnego, których zadaniem jest ochrona kupującego na wypadek ujawnienia się wad rzeczy sprzedanej. Zarówno rękojmia jak i gwarancja zostały uregulowane przepisami Kodeksu Cywilnego. Z tą różnicą, że w powołanej ustawie znajdują się szczegółowe uregulowania dotyczące rękojmi, natomiast zakres uprawnień wynikających z gwarancji jest zawsze regulowany w osobnym „oświadczeniu gwarancyjnym”.
Sprzedawca nie ma obowiązku udzielania gwarancji na dany produkt, rękojmia natomiast wynika bezpośrednio z przepisów prawa i jeśli kupującym jest konsument, może zostać ograniczona i wyłączona jedynie w szczególnych wypadkach. Wyłączenie lub ograniczenie uprawnień wynikających z rękojmi jest jednak zawsze bezskuteczne w sytuacji gdy sprzedawca podstępnie zatai wadę towaru.
Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, a wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Kupujący, a w szczególności konsument może zatem zawsze wybrać, która instytucja jest dla niego korzystniejsza i zrealizować przysługujące mu uprawnienie.
Świadomy konsument powinien zatem pamiętać, że oprócz uprawnień wynikających z gwarancji (lub w razie braku jej otrzymania) w przypadku ujawnienia się wad produktu, może zawsze skorzystać z kodeksowej rękojmi.