Rękojmia za wady rzeczy wymagającej montażu. Czy można zwrócić zamontowany produkt ?
Zamontowanie kupionego produktu nie uniemożliwia zgłoszenia jego wad i dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi. Konsument może również dochodzić roszczeń z tytułu wad takiego produktu, powstałych w skutek nieprawidłowego zamontowania i uruchomienia, ale jedynie w przypadku gdy:
– montaż został wykonany przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność,
– kupujący zamontował produkt według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.
Szczególna specyfika produktu, którego budowa i funkcja wymagają montażu nie stanowi zatem wypadku przeszkody do zgłoszenia zauważonych wad. Przepisy kodeksu cywilnego regulują również sposób zgłoszenia i realizacji roszczenia w odniesieniu do wadliwych rzeczy, które wymagały zamontowania. Jeżeli bowiem rzecz wadliwa została już zamontowana, kupujący może w takim przypadku żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady. Dodatkowo, w sytuacji niewykonania tego obowiązku przez sprzedawcę kupujący jest upoważniony do dokonania tych czynności na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy. Oznacza to, że jeśli sprzedawca odmówi wykonania swojego obowiązku konsument może zlecić demontaż rzeczy osobie trzeciej lub zdemontować rzecz samodzielnie, a za nieprawidłowości i tak odpowie sprzedawca.
Zgodnie z przepisami sprzedawca może jednak odmówić demontażu i ponownego zamontowania, jeżeli koszt tych czynności przewyższa cenę rzeczy sprzedanej, ale ograniczenie to ulega modyfikacji w odniesieniu do konsumentów. Jeżeli bowiem kupującym jest konsument, może on żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania, jest obowiązany jednak ponieść część związanych z tym kosztów przewyższających cenę rzeczy sprzedanej albo może żądać od sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu i ponownego zamontowania, do wysokości ceny rzeczy sprzedanej.