Świąteczne promocje – porady dla konsumenta
Wobec zbliżających się świąt Bożego Narodzenia i związanym z okresem przedświątecznym „szaleństwem zakupów” warto przypomnieć, aby każdy konsument pamiętał o wszystkich swoich uprawnieniach. W związku z tym poniżej kilka podstawowych kwestii, na które powinni zwrócić uwagę świadomi konsumenci podczas przedświątecznych zakupów, zarówno tradycyjnych jak i online.
1. Promocja na półce – a cena przy kasie
W czasie przedświątecznym wiele sklepów wprowadza sezonowe promocje na niektóry asortyment. W pośpiechu zakupu ostatnich prezentów, wiele osób nie zwraca uwagi czy wypatrzona rzecz faktycznie zostanie sprzedana po promocyjnej cenie. Warto jednak zawsze zwrócić uwagę, jaka cena produktu znajduje się na półce, metce czy opakowaniu tak aby przy kasie faktyczne zapłacić tę kwotę.
W przypadku gdy cena produktu będzie inna niż oznaczona to konsument ma bezwzględne prawo żądać sprzedania rzeczy po tej właśnie cenie. Sprzedawca nie może w takim wypadku bronić się pomyłką czy przeoczeniem – musi wydać produkt po wskazanej cenie, którą konsument kierował się podczas jego wyboru.
2. Nieuczciwa promocja
Często konsumenci skarżą się, że podczas promocji sprzedawca zawyża początkową cenę towaru tak aby obniżka wydawała się bardziej atrakcyjna. W przypadku gdy obniżana cena została prze sprzedawcę specjalnie obniżona, towar nie był nigdy sprzedawany za taką kwotę to takie zachowanie przedsiębiorcy może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji, na gruncie ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Zgodnie z ustawową regulacją, praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.
Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK praktyka tego typu może zostać uznana za nieuczciwą i godzącą w prawa konsumenta, albowiem celem przedsiębiorcy jest w takim wypadku dezinformacja i wprowadzenie klienta w błąd co da faktycznej wartości produktu i kwoty, którą może „zaoszczędzić” podczas promocji.
3. Odstąpienie od umowy
Konsument, który dokonuje zakupów na odległość może zawsze w terminie 14 dni od dnia odebrania produktu odstąpić od umowy i zwrócić zakupioną rzecz. Uprawnienie to jest szczególnie istotne w przypadku zakupu prezentów, które nie zawsze okazują się odpowiednie. W takiej sytuacji, nawet jeśli rzecz zakupiono w obniżonej cenie, sprzedawca nie może odmówić jej przyjęcia i zwrotu zapłaconej ceny.
W przypadku zakupów przez internet warto także zawsze zapoznać się z regulaminem świadczenia usług przez przedsiębiorcę, który powinien być przez niego udostępniony na stronie internetowej.
4. Wady produktu
W ramach przedświątecznych zakupów konsumenci zakupują wiele przedmiotów, których jakość często okazuje się niewystarczająca. W sytuacji ujawnienia się wad produktu, zakupionego nawet w ramach przedświątecznej promocji, konsument może realizować wszystkie kodeksowe uprawnienia z tytułu rękojmi za wady rzeczy: odstąpić od umowy, żądać wydania naprawy produktu lub złożyć oświadczenie o obniżeniu jego ceny.
Warto pamiętać, że termin na dochodzenie roszczeń z tytułu zakupu rzeczy ruchomych to 2 lata.