Wady produktu – roszczenia

Ujawnienie wady

Rzecz sprzedana posiada wady, jakie roszczenia przysługują w takiej sytuacji na gruncie przepisów o rękojmi?

 

Roszczenia, które przysługują w razie ujawnienia się wady kupionego produktu zostały szczegółowo wymienione i opisane w przepisach kodeksu cywilnego. Konsument po stwierdzeniu wady rzeczy może zatem:

  • złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny towaru

W takiej sytuacji, sprzedawca może jednak wymienić rzecz na wolną od wad lub wady usunąć  (ale tylko jeśli będzie w stanie zrobić to niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego) – kupujący może wtedy wybrać czy woli aby rzecz była wymieniona na nową czy naprawiona (jednak jeśli usunięcie wad będzie nadmiernie kosztowne sprzedawca będzie mógł wymienić towar (bez względu na żądanie konsumenta). Możliwość zastosowania przez sprzedawcę wymiany rzeczy lub jej naprawy w sytuacji odstąpienia od umowy będzie możliwa jedynie w sytuacji gdy rzecz ta nie była wcześniej już przez niego naprawiana lub wymieniana.

  • odstąpić od umowy

W takiej sytuacji, sprzedawca może jednak wymienić rzecz na wolną od wad lub wady usunąć  (ale tylko jeśli będzie w stanie zrobić to niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego) –kupujący może wtedy wybrać czy woli aby rzecz była wymieniona na nową czy naprawiona (jednak jeśli usunięcie wad będzie nadmiernie kosztowne sprzedawca będzie mógł wymienić towar (bez względu na żądanie konsumenta). Możliwość zastosowania przez sprzedawcę wymiany rzeczy lub jej naprawy w sytuacji odstąpienia od umowy będzie możliwa jedynie w sytuacji gdy rzecz ta nie była wcześniej już przez niego naprawiana lub wymieniana

  • żądać usunięcia wady

Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów-wtedy sprzedawca powinien zaproponować wymianę rzeczy na nową.

  • żądać wymiany rzeczy na wolną od wad

Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów-wtedy sprzedawca powinien zaproponować usunięcie wady.