Sprzedawca zwleka ze zwrotem pieniędzy

Zwrot pieniędzy przez sprzedawcę

Odstąpiłem od umowy zawartej na odległość w przewidzianym 14 dniowym terminie. Odesłałem towar ale od ok. miesiąca oczekuję na zwrot jego ceny. Czy sprzedawca może tak długo zwlekać ze zwrotem pieniędzy? Co mogę w tym przypadku zrobić?

 

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy, co wynika z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Co więcej, Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. Jeśli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze towar i nie wiadomo czy towar do niego dotarł należytym było by przedstawienie mu dowodu odesłania i naliczanie 14 dni od tej daty.

W każdej sytuacji, gdy przedsiębiorca powinien zwrócić pieniądze i tego nie zrobi, w pełni zasadne będzie wystąpienie na drogę sądową z roszczeniem o zapłatę, poprzedzone oczywiście wcześniejszym wezwaniem sprzedającego zwrotu pieniędzy.